Senegalezen op bezoek



Op donderdag 24 mei kwamen mijnheer en mevrouw Sene uit MBour (Senegal) op bezoek in het kader van de les Frans. De vijfdejaars van de aso-school hadden een hele resem vragen voorbereid. De lessen waren voor beide partijen zeer boeiend. De familie Sene doet ontzettend veel voor het onderwijs in hun streek. Sinds 2005 heeft onze school een nauwe band met hen. Zo werd in 2007 met steun van College ten Doorn een kleuterschooltje opgericht in NDame, een dorp in de brousse. Deze keer werd zo'n € 1.000 opgehaald voor de projecten.

Prijs voor Wiskunde



Op woensdag 23 mei werden de prijzen van de Vlaamse Wiskunde Olympiade uitgereikt in de Aula Pieter De Somer van de KU Leuven.Van de 74 finalisten kreeg Joren Van de Voorde (6de jaar Wetenschappen-wiskunde) samen met 60 anderen een aanmoedigingsprijs overhandigd. Een mooie afsluiten van een schitterende prestatie!

Drone voor aardrijkskunde



De Middenschool zette een drone  in voor de lessen aardrijkskunde. “Voor onze lessen aardrijkskunde hebben we verticale en schuine luchtfoto’s nodig van onze nieuwe locatie aan de Dullaert en van de campus op zijn geheel”, vertelt aardrijkskundelerares Lieve De Bondt. “Toen we hoorden dat er een team op de campus geweest was om de verhuizing van de Middenschool met een drone te filmen, zagen we onze kans schoon. De nieuwe foto’s zijn heel bruikbaar voor de vernieuwing van onze werkbladen "landschap en kaart". Dat is leerstof aardrijkskunde voor het 1ste leerjaar A. Om aanwijzingen te geven aan de dronepiloot moest Lieve een vreemd en wat futuristisch masker opzetten, waarmee ze de beelden kon volgen.

Derde in debatwedstrijd



Tien leerlingen van de derde graad Humane Wetenschappen trokken in maart naar de Oost-Vlaamse voorronde van de Digimores Debatwedstrijd. Het verbaal treffen vond plaats in het Geuzenhuis in Gent. De bedoeling van de wedstrijd is kritische jongeren in teams van twee te laten debatteren over actuele onderwerpen. Dit jaar waren de centrale thema’s ‘jong kapitaal’ en ‘democratie’. De deelname van onze leerlingen vormde een belangrijk onderdeel van hun project ‘Debat & Journalistiek’. Na een wekenlange voorbereiding konden ze zelfverzekerd, maar toch hier en daar met een vleugje stress, hun debatkunsten tonen. De veertien stellingen waren niet gemakkelijk, de concurrentie was soms groot, maar de sterke samenwerking en goede voorbereiding zorgden voor mooie resultaten. Drie duo’s kwamen terecht in de kwartfinale en één team behaalde zelfs de halve finale! Zij eindigden uiteindelijk op een mooie derde plaats. De deelnemers v.l.n.r.: Lien Hester, Stef Lippens, Louise Dereumaux, Yasmine Vanden Berghe, Jody Haers, Sari Van Haute, Elise Blomme, Linde De Wispelaere, Amber De Jaeger en Gentiana Krasniqi.

Altaar gered van de sloop



Drie en een halve ton. Zoveel weegt het altaar van de kapel van het vroegere Sint-Vincentiuscollege dat tijdens de paasvakantie van de eerste verdieping geplukt werd. Het altaar krijgt een nieuw leven en wordt herschapen tot verschillende beeldhouwwerken. De voormalige feestzaal van het Sint-Vincentiuscollege en de kapel op de eerste verdieping verdwenen tijdens de paasvakantie onder de sloophamer. Al een tijd vóór de start van de sloopwerken van de kapel was het idee gerezen om het altaar van de kapel te redden. Dat dateert van 1936 en werd wellicht tijdens de bouw van de kapel naar boven gehesen. Bij de afbraak van de kapel zou het arduinen en marmeren altaar ongetwijfeld in gruizelementen tussen het puin verdwijnen. De redding van het altaar was geen sinecure. Eerst moest de toelating van het Bisdom gevraagd worden om het te mogen ‘recycleren’ tot beeldhouwwerk. En dan was het punt om het meer dan drie ton zware altaar veilig en wel op de begane grond te krijgen. Aannemer Strabag liet een speciale kraan komen. Het bleek millimeterwerk om het altaar door een gat in de gevel naar beneden te krijgen zonder dat het beschadigd werd. Ook het transport naar het Gentse atelier van kunstenares Chantal Pollier had nog heel wat voeten in de aarde, maar inmiddels staan de massieve natuurstenen waar ze moeten zijn. Het is nu wachten tot een deel van het oude altaar terugkeert naar school als beeldhouwwerk.

Middenschool in nieuwe gebouwen



Na de paasvakantie verhuisden de leerlingen van de Middenschool naar hun nieuwe stek aan de Dullaert. De leerlingen staken zelf de handen en de mouwen en verkasten banken en stoelen. Voortaan zullen de scholieren van het eerste en het tweede jaar secundair onderwijs daar les volgen in een hypermodern en heel ruim gebouw.

Op een en twee in ingenieurswedstrijd



Elk jaar organiseert de studentenvereniging Ebec International een wedstrijd voor ingenieursstudenten. Hierbij moeten ze een oplossing zoeken voor een praktisch probleem en dit met basismateriaal zoals plakband, schroeven, stokjes,...
In het voorprogramma mogen leerlingen uit het zesde jaar van het secundair onderwijs zich ook al eens wagen aan deze opdracht. College ten Doorn vaardigde drie teams van 4 leerlingen af
(foto): één team uit het 6de techniek wetenschappen en twee teams uit het 6de wetenschappen-wiskunde.
De opdracht dit jaar was het ontwerpen van een
pantograaf. Voor alle leerlingen was dit een onbekend toestel, maar wie met de trein of tram rijdt herkent het wel! Het is het inklapbaar systeem dat de trein verbindt met de bovenleiding, zodat die zich van stroom kan voorzien.
De wedstrijd is steeds een race tegen de tijd. De opdracht: zoek naar een concept en knutsel het in elkaar binnen de twee en een half uur. Voor de leerlingen was het een test in teamwork, overleg plegen, handigheid en elkaar naar waarde kunnen inschatten.
In totaal namen 11 teams van 6 verschillende scholen deel aan de wedstrijd . De drie teams van College ten Doorn deden het fantastisch: de leerlingen uit de richting wetenschappen wiskunde namen de eerste en de tweede plaats in beslag. Terwijl ze eerst met verstomming keken naar de handige vaardigheden van het derde team, bleek hun concept het bij de testfase toch te halen. Het winnende team vond een oplossing zonder motortje, wat hen wegens de originaliteit toch wel wat extra punten zal bezorgd hebben. Met veel respect voor elkaar en met blije gezichten keerden ze huiswaarts.
De deelnemers dit jaar: Winnende team: Robbe Wildemeersch, Thor Dossche, Emile Van de Walle, Zeno Sesselle. 
Op de tweede plaats eindigden: Elien Woestenborghs, Ryan van Laere, Julie van Zele, Brecht Decuyper. 
Maar even goed op post was het team met Nick De Bruyckere, Sarah Grymonprez, Aaron Hugaert, Enrique Miron
 

Moldavische en Eeklose leerlingen wisselen brede cultuur uit



Onze school organiseerde voor klas 3D een uitwisseling met een 15-tal leerlingen uit het Roemeense Moldavië. “Vorig jaar hadden we hier een aantal leerkrachten uit die streek op bezoek en zo is het idee gegroeid om ook leerlingen uit te wisselen”, herinnert leraar Patrick Verhasselt zich. “Dat was niet evident, ook niet financieel. Dit is geen gesubsidieerd project van Erasmus+, dus moeten we het doen met de gewaardeerde steun van de vzw Meetjesland-Moldavië en de Rotary.”
De leerlingen zijn te gast bij gastgezinnen. “En dat zorgt wel wat voor een cultuurshock”, beseft Patrick. “Moldavië is een erg arme streek en je mag ook niet vergeten dat de mensen daar uit een strikt communistisch systeem komen tijdens de periode Ceausescu. Vandaar dat we deze week beschouwen als een culturele uitwisseling, met ‘cultuur’ in de breedste zin van het woord: dat betekent ook dat we van mekaar leren hoe we leven.”
Er staat de Roemeense leerlingen dan ook een gevarieerd programma te wachten: ze werden op het stadhuis ontvangen (foto), maken een fietstocht rond Eeklo, bezoeken Gent, Brugge en Zeebrugge, maar ze krijgen bijvoorbeeld ook lessen Engels en Frans en bekijken in groepen wat de verschillen en de gelijkenissen zijn in onze manier van leven.
 “Eindigen zouden we zaterdag graag doen aan het Europees Parlement”, besluit Paul Goemaere, voorzitter van de vzw Meetjesland-Moldavië. “Net voor de leerlingen het vliegtuig opstappen, zouden we hen graag nog eens meenemen naar het hart van het verenigde Europa.”
In de week van 30 april tot 5 mei trekken 15 leerlingen van klas 3D met hun leerkrachten naar Tomesti, Roemenië voor een tegenbezoek.      

Bruggen bouwen, muren slopen



Enkele leerkrachten van de Middenschool (1ste en 2de jaar secundair onderwijs) trokken de afgelopen maanden naar klassen in basisschool De Meidoorn en Sint-Jozef. ‘Bruggen bouwen, muren slopen’, heet het project, dat trouwens subsidies kreeg van de Provincie Oost-Vlaanderen. De leerkrachten draaiden er een weekje mee in de werking van de lagere afdeling van de basisschool. De onderdompeling in de manier van werken op een basisschool gaf de leerkrachten heel wat inspiratie voor het werk in de eigen Middenschool. 

Stiftjes voor Damiaan



Een animator van de Damiaanactie kwam uitleg geven over het project van 2018. Het land in de kijker is deze keer Nigeria. Alle tweedes kregen dan ook een campagnefilm te zien over dat land. Maar de Damiaanactie zet zich in vele landen in om lepra en tbc te bestrijden. Sinds kort behoort België ook tot die landen voor de bestrijding van tbc. Vooral daklozen zijn in ons land opnieuw de eerste slachtoffers van deze dodelijke en uiterst besmettelijke ziekte. Na de uiteenzetting kregen de leerlingen en leerkrachten de kans om pakjes stiften te kopen. Elk pakje bevat 4 stiftjes en kost 6 euro. Met 50 euro kan men een mensenleven redden.